Forskrift om miljørettet helsevern pålegger virksomheter å utføre internkontroll/tiltak for å hindre spredning av Legionella via aerosoldannende enheter.
Bakgrunn
Forskrift om miljørettet helsevern bygger videre på Folkehelselovens kapittel 3 om miljørettet helsevern. Målet med Folkehelseloven er å sikre at kommuner, fylkeskommuner og statlige helsemyndigheter iverksetter nødvendige tiltak og samordner sin innsats for å fremme folkehelse på en forsvarlig måte.
Hvem omfattes av forskriften?
Forskrift om miljørettet helsevern gjelder i hovedsak virksomheter og bygg som kan påvirke folkehelsen, men den gjelder normalt ikke for private eneboliger eller fritidseiendommer. For at forskriften skal gjelde, må forholdene ha innvirkning på flere personer enn bare den ansvarlige for bygningen eller anlegget.
Viktige punkter fra forskriften
Forskriftens kapittel 3a omhandler spesifikke krav for å hindre spredning av Legionella via aerosoler. Nedenfor er en oppsummering av de viktigste punktene fra forskriftens kapittel 3. I utdrag fra paragrafene ser du også merknadene som er beskrevet til slutt i forskriften.
§ 11a. Virkeområde
Definerer hvilke typer installasjoner og systemer som omfattes av forskriften.-
- Dette kapittel gjelder for virksomheter og eiendommer med innretninger som direkte eller indirekte kan spre legionella via aerosol til omgivelsene, utendørs eller innendørs.
Innretninger i forskriften her omfatter blant annet kjøletårn, luftskrubbere, faste og mobile vaskeanlegg, dusjanlegg, VVS-anlegg i sameier og borettslag, klimaanlegg med luftfukting, innendørs befuktningsanlegg og innendørs fontener.
Innretninger som finnes i private boliger eller fritidseiendommer, er ikke omfattet av bestemmelsene, med mindre omgivelsene utenfor boligen eller eiendommen blir berørt.
«De viktigste risikofaktorer for legionellavekst er vannets temperatur og bakterienes tilgang til næringsstoffer (biofilm, bunnfall, slamansamlinger mv.). Bakteriene kan spres til omgivelsene via aerosoler som kan pustes inn i lungene. Antall personer som kan bli smittet, vil avhenge av lokalisering og spredningspotensial» (Merknad til §11a)
- Dette kapittel gjelder for virksomheter og eiendommer med innretninger som direkte eller indirekte kan spre legionella via aerosol til omgivelsene, utendørs eller innendørs.
§ 11b. Nærmere krav til innretningene
Setter generelle krav til utformingen og vedlikeholdet av innretninger som kan spre Legionella.
-
- Virksomheter som nevnt i § 11a skal planlegges, bygges, tilrettelegges, drives og avvikles slik at hele innretningen, alle tilhørende prosesser, og direkte og indirekte virkninger av disse, gir tilfredsstillende beskyttelse mot spredning av Legionella via aerosol.
Innretningene skal etterses regelmessig, og det skal på grunnlag av en risikovurdering fastsettes rutiner som sikrer at drift og vedlikehold gir tilfredsstillende vern mot Legionella.
For kjøletårn, luftskrubbere, befuktningsanlegg og innendørs fontener, skal det minst hver måned utføres mikrobiologisk prøvetaking, med mindre det kan dokumenteres at vekst og spredning av Legionella ikke vil kunne forekomme.
«Ved etablering av en innretning skal det tilrettelegges for at temperaturer kan registreres og vannprøver kan tas fra aktuelle steder i anlegget. Det skal foretas en risikovurdering av innretningen som grunnlag for å utarbeide rutiner som sikrer tilfredsstillende beskyttelse mot legionella»
«For å finne spesifiserte krav til drift og vedlikehold av de ulike innretningene må en se hen til relevant veiledning, for eksempel driftsinstruks fra leverandør og veileder om forebygging av legionellasmitte fra Nasjonalt folkehelseinstitutt» (Merknad til §11b)
- Virksomheter som nevnt i § 11a skal planlegges, bygges, tilrettelegges, drives og avvikles slik at hele innretningen, alle tilhørende prosesser, og direkte og indirekte virkninger av disse, gir tilfredsstillende beskyttelse mot spredning av Legionella via aerosol.
§ 11c. Meldeplikt til kommunen og inspeksjonsordning
Krever at virksomheter melder fra til kommunen om visse typer innretninger og at de er underlagt inspeksjon.
-
- Virksomheter med kjøletårn og luftskrubbere skal melde til kommunen
-
-
-
-
- ved første gangs oppstart, vesentlige utvidelser eller endringer. og
- når det er grunn til å tro at det foreligger alvorlig feil ved kjøletårn eller luftskrubber som kan medføre spredning av legionellasmitte.
-
-
-
-
- Virksomheter skal i forbindelse med melding etter første ledd bokstav a, og deretter hvert femte år, legge frem for kommunen en vurdering av innretningen fra et akkreditert inspeksjonsorgan. Plikten til å fremlegge slik vurdering gjelder ikke i perioden frem til 1. mai 2022. Kommunen skal likevel føre tilsyn med innretning som gir melding ved første gangs oppstart.
Kommunen kan gi unntak fra krav om ny vurdering hvert femte år for kjøletårn og luftskrubbere der vurderingen etter annet ledd viser at vekstbetingelsene for Legionella ikke er til stede.
Kommunen kan kreve fremlagt ny vurdering av innretningen fra akkreditert inspeksjonsorgan i tilfelle som nevnt i første ledd bokstav b, og som en del av gransking etter folkehelseloven § 13 annet ledd.
Omkostninger forbundet med vurdering fra akkreditert inspeksjonsorgan betales av virksomheten.
Virksomheter med kjøletårn og luftskrubbere som er etablert og i drift ved ikrafttredelsen av denne bestemmelsen, skal legge frem vurdering etter annet ledd innen 1. januar 2017. Kommunen kan etter søknad dispensere fra denne tidsfristen.
- Virksomheter skal i forbindelse med melding etter første ledd bokstav a, og deretter hvert femte år, legge frem for kommunen en vurdering av innretningen fra et akkreditert inspeksjonsorgan. Plikten til å fremlegge slik vurdering gjelder ikke i perioden frem til 1. mai 2022. Kommunen skal likevel føre tilsyn med innretning som gir melding ved første gangs oppstart.
§ 11d. Definisjoner
Gir klare definisjoner av de ulike begrepene som brukes i forskriften.
-
- Med kjøletårn menes innretning som benyttes til å fjerne overskuddsvarme fra kjøleprosesser der nedkjølingen skjer ved at vann tilføres i luftstrømmen på en måte som gjør at det dannes aerosoler. Eksempler på slike innretninger er åpent kjøletårn, lukket kjøletårn (også kalt evaporativ kondensator, fordampningskondensator/fordunstningskondensator) og tørrkjøler med vannsprededyser.
- Med luftskrubber menes innretning som bruker væske for å fjerne uønskede stoffer fra luft- eller gassblandinger på en måte som gjør at det dannes aerosoler. Eksempler på slike innretninger er scrubber, våtvasker, vasketårn og gassvasker.
- Med akkreditert inspeksjonsorgan menes inspeksjonsorgan som er akkreditert av Norsk akkreditering eller annet anerkjent akkrediteringsorgan som har undertegnet de relevante multilaterale avtaler for gjensidig internasjonal anerkjennelse, og som er etablert i et EU-/EØS-land. Inspeksjonsorganet skal være akkreditert etter NS-EN ISO/IEC 17020 Samsvarsvurdering – krav til drift av ulike typer inspeksjonsorganer. Inspeksjonsorganet må tilfredsstille standardens krav til uavhengighetstype A, B eller C.
§ 11e. Utbrudd
Beskriver kravene ved påvisning av et legionellautbrudd, herunder plikten til å varsle og iverksette tiltak.
-
- Ved mistanke om forekomst av legionellose skal det tas mikrobiologiske prøver av alle innretninger som direkte eller indirekte kan ha forårsaket smitten. Slike prøver skal tas forut for rengjøring og desinfeksjon.
- Omkostninger forbundet med prøvetaking og analysering betales av virksomheten.
Hvordan skal du forholde deg til forskriften?
Forskriften gir generelle krav til håndtering av Legionella, uten å spesifisere eksakte tekniske løsninger, som temperaturgrenser eller systemdesign. For mer detaljerte retningslinjer henvises det til leverandører og Folkehelseinstituttets legionellaveileder. Veilederen gir mer konkrete råd om forebygging og kontrolltiltak.
Forskriften pålegger den ansvarlige for virksomheten å gjennomføre internkontroll og tiltak for å forebygge legionellasmitte. I praksis vil dette oftest bety at det er byggets eier som er ansvarlig for at nødvendige tiltak settes i verk for å sikre at forskriftens krav overholdes.