Når vi snakker om vannkvaliteten i varme- og kjøleanlegg, er begrepet "dødt vann" noe vi ofte hører. Dødt vann er vann uten luft, noe som forhindrer uønskede reaksjoner som kan føre til korrosjon og bakterievekst.
Ideelt sett ønsker vi dødt vann i anlegget, men tvert imot er det vanligvis mye aktivitet i det vannet som sirkulerer gjennom bygningene våre. Derfor er det viktig å ikke glemme den årlige helsesjekken!
Et lukket energianlegg kan på mange måter sammenliknes med kroppens kretsløp. Hjertet er pumpen som sørger for sirkulasjon og at systemet fungerer optimalt. For å ivareta anleggets helse og levetid er det, på samme måte som med kroppen, avgjørende å ta vare på komponentene og drifte anlegget effektivt.
Gjennom Inspektor gjennomføres det årlige helsesjekker av varme- og kjøleanlegg over hele landet, og resultatene viser at kun 51 % av energianleggene har en serviceavtale for ekspansjonssystemet. Dette er alarmerende tall når vi vet at service og kontroll av ekspansjonssystemet er helt avgjørende for å opprettholde stabilt trykk og hindre tilførsel av luft som gir liv til de uønskede prosessene.
Moderne bygninger har i dag mer avanserte og sofistikerte komponenter enn tidligere. Akkurat som en splitter ny bil som blir vasket, polert og tatt med til service, er hver eneste komponent i anlegget avhengig av riktig oppfølging. Det faktum at anlegget er nytt, bør derfor være et insentiv for å jevnlig kontrollere både vannkvaliteten og komponentene.
Den nye nasjonale veilederen for vannbehandling anbefaler årlig kontroll av vannkvaliteten i alle lukkede energianlegg.
På samme måte som en blodprøve hos legen, kan en vannbehandlingskontroll fortelle oss om vannkvaliteten er innenfor de verdiene vi ønsker oss, og hvilke tiltak som eventuelt bør iverksettes.
Hvis det går for lang tid mellom helsesjekkene, kan disse tiltakene fort bli mer omfattende enn vi så for oss.
Den årlige sjekken er viktig, men det er enda viktigere å faktisk gjennomføre de anbefalte tiltakene. Vi har en eiendomsaktør som gjorde inspeksjon av alle anleggene sine. Under inspeksjonen ble det oppdaget behov for noen justeringer, men på grunn av budsjettforhandlinger og andre arbeidsoppgaver ble tiltakene utsatt. Dessverre, en sesong senere, hadde vannkvaliteten blitt betydelig forverret, og nå sto de ovenfor større og dyrere tiltak.
I dag er denne eiendomsaktøren på god vei mot bedre vannkvalitet. De ønsker å oppmuntre andre anleggseiere som kanskje kan befinne seg i samme situasjon:
- Vårt mål er å drifte anleggene våre både energieffektivt og økonomisk. Ved å følge opp og implementere tiltak raskt, vil vi uten tvil oppnå de beste resultatene for både energiregnskapet og totalregnskapet.